Incubarea unei afaceri este un proces dinamic prin care se ofera afacerilor aflate intr-un stadiu incipient, un mediu proactiv de sustinere in care ele se pot dezvolta. Centrul Incubator de Afaceri s-a infiintat in anul 2003, printr-un proiect finantat de Banca mondiala in cadrul Programului de Reconversie a Fortei de Munca si implementat de catre Centrul Incubator Tehnologic de Afaceri (CITAf-ICTCM) in parteneriat cu Institutul National pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii (INIMM). Din noiembrie 2005 incubatorul se autofinanteaza fiind administrat de Asociatia Centrul Incubator de Afaceri – CIAf. Ca proces informal, probabil ca si incubarea a existat inca de la inceputurile comertului, iar furnizorii de capital si alte persoane interesate au continuat sa-si “incubeze” firmele, fara insa a formaliza procesul in sine. Procesul de incubare a devenit o activitate organizata sub forma unui model de afacere doar la sfarsitul secolului XX, iar manualul de bune practici este inca in curs de dezvoltat si testare.
Palamresul primelor incubatoare a fost mic, totusi organizatiile non-profit, universitatile, agentiile guvernamentale si profesionistii in dezvoltarea economica au considerat incubarea ca fiind modalitatea de rezolvare a unor probleme specifice comunitatii.
Un incubator de afaceri este un mijloc economic de dezvoltare, creat pentru a accelera cresterea si succesul intreprinderilor prin acordarea unui spriji materializat in resurse si servicii. Scopul principal al unui incubator de afaceri este de a produce firme incubate de succes care vor aborda programe autohtone si viabile din punct de vedere financiar.
Se estimeaza ca 50% pana la 80% dintre firmele nou infiintate dau faliment in primii 5 ani. In schimb, 87% dintre firmele incubate au supravietuit “anului 5” (literatura de specialitate).
Un incubator de afaceri este format de obicei din mici unitati de lucru / intreprinderi aflate intr-un stadiu incipient denumit clienti, oferindu-le un mediu de instruire si sprijin.
Incubatoarele sustin dezvoltarea afacerilor firmelor incubate oferind:
- acces direct la spatii, consultanta, formatori si oportunitati de afaceri;
- vizibilitate pe piata.
Beneficiile oferite de incubatoarele de afaceri sunt legate de:
- cresterea probabilitatii de succes a afacerilor in primii ani;
- crearea de noi locuri de munca;
- comercializarea noilor idei.
“Absolventii” incubatoarelor de afaceri creaza locuri de munca, dau viata comunitatilor, comercializeaza tehnologii noi si dau putere economiilor nationale si locale. In general un incubator include:
- birouri private;
- sali de intalniri si conferinte;
- servicii de secretariat si servicii administrative.